Bij elke communicatie begin je met je doelgroep te bepalen en te beschrijven. Dat kan op verschillende manieren.
Leg contact met je doelgroep
Het is een open deur, maar praten met de doelgroep is nog altijd de meest effectieve manier om die te leren kennen in alle facetten van diversiteit.
Maak een snelle scan
Hoeveel personen van buitenlandse herkomst wonen in jouw gemeente? Hoe gaan je diensten om met de aanwezige diversiteit? En hoe kan je anderstalige inwoners bevragen?
- Het draaiboek omgevingsanalyse lokale diversiteit bevat sjablonen, tips en voorbeelden om zelf een omgevingsanalyse van jouw gemeente op te maken.
- De Gemeente-Stadsmonitor is een omgevingsscanner die de brede omgeving van elke Vlaamse gemeente en stad in beeld brengt. De monitor bevat meer dan 300 omgevingsindicatoren of -cijferreeksen.
Stel persona's op
Een persona is een fictieve, gedetailleerde omschrijving van een persoon uit je doelgroep. Het helpt je de boodschap beter af te stemmen op de doelgroep. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor:
- demografische gegevens (zoals leeftijd, religie, afkomst en etniciteit),
- hobby’s en interesses,
- de normen, waarden en leefwerelden:
- Wat vinden ze belangrijk in het leven en in het werk?
- Hoe zoeken ze naar informatie?
- Hoe nemen ze beslissingen?
Wees je bewust van je eigen blinde vlekken zodat er geen stereotypen of vooroordelen in je persona's sluipen.
Hou in gedachten dat ook de makers van deze tools een eigen referentiekader hebben.
- Bridging the Gap (Arteveldehogeschool) maakte honderd persona’s die je kunnen helpen om je doelgroep te verkennen.
- Toerisme Vlaanderen heeft een toolkit om persona’s op te stellen.
- The Revolution vertelt hoe je diversiteit inzet in je persona’s.
- Movisie (Nederlands kennisinstituut) stelde persona’s op in nauwe samenwerking met ervaringsdeskundigen.
- Gebruiker Centraal organiseerde een webinar over de zin en onzin van persona’s in overheidscommunicatie tijdens de Direct Duidelijk Tour.
Organiseer een focusgroep
Vraag aan je inwoners wat ze van je communicatie vinden. Door met elkaar in gesprek te gaan over wat er wringt of ontbreekt, kan je communicatie enkel beter worden.
- Het Agentschap Integratie en Inburgering geeft enkele methodes om meer diepgaande en genuanceerde informatie te verzamelen: via focusgroepen, diepte-interviews en gebruikersbevragingen (vanaf pagina 19 in het draaiboek).
- De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) stelde een gespreksleidraad op voor focusgroepen.
- Stad Leuven richtte een Community Diversiteit op. Daarin komen brugfiguren en rolmodellen samen om vanuit hun ervaring te spreken over beeldvorming, diversiteit, sociale cohesie en samenleven.