Caroline Caluwaerts (Agentschap Integratie en Inburgering), Lilli Schepers (vzw Arktos), Karima Adouiri (stad Lier)
Lier is mentorbestuur voor de actie ‘Brug leggen naar onderwijs’ binnen Plan Samenleven. Ze willen inspiratie bieden voor grote, maar ook heel kleine lokale besturen.
Stad Lier deelt momenteel haar expertise over brugfiguren met andere lokale besturen in een lerend netwerk. Lier doet dat op basis van de eigen ervaringen met het project schoolcoaches, in samenwerking met vzw Arktos en het Agentschap Integratie en Inburgering. De eerste netwerkdag eind januari was alvast een groot succes met zo’n 55 deelnemers. Een interview met de drie organisatoren!
Hoe ziet jullie eigen project van brugfiguren eruit?
Karima Adouiri, consulent diversiteit bij stad Lier: “In het project 'Schoolcoaches' werken stad Lier en vzw Arktos samen om kwetsbare kinderen extra te ondersteunen. Vrijwillige schoolcoaches gaan twee maal per week op bezoek bij een vast gezin. De coach helpt kinderen uit het basisonderwijs met het huiswerk, leest de schoolbrieven, bekijkt de agenda en doet dit samen met de ouders.”
Waarom wou je het mentorschap van brugfiguren binnen Plan Samenleven opnemen?
“Ik hoor vaak signalen van kleinere gemeenten dat ze geen middelen of projecten hebben zoals pakweg Mechelen of Antwerpen. Door vanuit Lier een mentorschap op te nemen, hopen we die kleinere lokale besturen inspiratie op maat mee te geven. Laat ons zeggen dat we op dat vlak ook voor diversiteit willen zorgen.”
“Het was best wel spannend in het begin, want het zijn vooral grotere steden die een mentorschap opnemen. Ik ontdekte dat zij het blijkbaar even spannend vinden als wij. Dat stelde mij gerust.”
Jullie nemen het mentorschap met drie op. Wat is de meerwaarde?
Caroline Caluwaerts van het Agentschap Integratie en Inburgering: “Vanuit mijn rol heb ik de meeste contacten met lokale besturen over heel Vlaanderen. Ik heb ze gericht aangeschreven om deel te nemen aan het lerend netwerk. Daarnaast betrek ik ook mijn eigen collega’s binnen het Agentschap die de actie brugfiguren ondersteunen bij andere lokale besturen.”
Lilli Schepers van vzw Arktos: “Mijn expertise zit in het projectmatige: hoe start je zo’n werking op, welke cyclus doorloop je … Ik heb ook zicht op de evaluatie van het project 'Schoolcoaches' in Lier.”
Karima: “Ik heb de regierol in handen en weet hoe een lokaal bestuur draait. Het mooie is dat wij ook zelf ons eigen project naar een hoger niveau kunnen tillen. Ik leer zelf bij van lokale besturen die met professionele brugfiguren werken, hoe zij contacten leggen met ouders, hoe ze aanwezig zijn in de school.”
Hoe willen jullie grote én kleine lokale besturen inspireren?
Karima: “We geven geen knip- en plakmodel van ons eigen project 'Schoolcoaches'. We vertrekken vanuit de basistheorie van ons project, maar we trekken de thema’s voldoende open. We reiken methodieken en tools aan die breed inzetbaar zijn. Daarnaast laten we ook verschillende partijen uit de praktijk aan het woord: ouders, vrijwilligers, projectcoördinatoren… Vervolgens zetten we de deelnemers aan het denken: hoe kunnen ze aan de slag gaan binnen hun eigen lokale context? Ook als je werkt met brugfiguren in loondienst, of als je een heel kleine gemeente bent, vind je voldoende elementen in ons lerend netwerk voor je eigen format.”
Welke vragen krijgen jullie van andere lokale besturen?
Karima: “We voorzien veel tijd voor uitwisseling tijdens de netwerkdagen. Dat was ook onze visie van in het begin: wij doen een voorzet, maar ter plaatse is er veel ruimte om vragen op te vangen. Deelnemers willen vooral ons praktisch materiaal inkijken, zoals een draaiboek bijvoorbeeld. Aangezien we samenwerken met vzw Arktos, vragen velen zich af of ze alles moeten uitbesteden of dat ze ook veel zelf kunnen doen.”
Caroline: “Ons lerend netwerk vertrekt vanuit het project met brugfiguren in het basisonderwijs. We kregen meerdere vragen over een toepassing in het secundair onderwijs. Die mensen gaan we apart samenbrengen, zodat ook zij kunnen uitwisselen.”
Info: bekijk wanneer de volgende netwerkdagen doorgaan!
Mentorschap Plan Samenleven?
Voor 12 acties binnen Plan Samenleven delen mentorbesturen hun expertise door lokale besturen samen te brengen in een lerend netwerk, hun methodieken en tools concreet voor te stellen en anderen uit te nodigen om dat ook te doen.
Ook lokale besturen buiten Plan Samenleven kunnen aansluiten bij de lerende netwerken in functie van inspiratie voor een toekomstig beleid.